Tanec před rozjetým autobusem nebo fotky chodidel: populární sociální sítě roku 2020

Jan Martínek

Jan Martínek - 15. 12. 2020

Kategorie: Sociální sítě

Zdroj: Pexels; Pixabay

Rok 2020, který je pomalu u konce, přinesl mnoho nečekaných událostí. Bylo toho tolik, že některé důležité věci mohly velmi rychle zapadnout. V tomto článku se podíváme na tři sociální sítě, které během tohoto roku výrazně posílily a dostaly se do hledáčku médií. I když jejich názvy byly často zmiňovány, jejich smysl a téma už tak známé nejsou. A právě na to se podíváme.

TikTok

TikTok je jednou z nejpopulárnějších sítí mezi dnešními dětmi, celkový počet uživatelů je asi 1 miliarda. Sociální síť má sice pravidlo, že uživateli musí být minimálně 13 let, ovšem objevují se na ní i daleko mladší děti. Podstatou TikToku je tvorba krátkých videí (s délkou do jedné minuty), která mohou mít naprosto libovolnou tématiku. Publikum na ně posléze reaguje pomocí srdíček (likes) nebo komentářů.

Pod rouškou nevinné zábavy se ale už tradičně skrývají vcelku podstatné hrozby, na které velmi mladí uživatelé nemusejí být připraveni. Již tradičně se zde setkáváme s kyberšikanou, která je bohužel standardem napříč internetem.

Objevuje se zde také plno sexuálních predátorů, kteří cíleně vyhledávají videa malých dětí (jak už jsme si řekli, TikTok je velmi populární u dětí do patnácti let), kde jde vidět více než by mělo. Tato videa poté stahují a dále sdílejí, setkáváme se také s následným vydíráním. Mezi mimořádně nebezpečné aktivity, které se na TikToku řadí k velmi populárním (i přes jejich formální zákaz), bezesporu patří tzv. killing stalking. 

Killing Stalking je aktivita inspirovaná stejnojmenným jihokorejským komiksem. Spočívá v tom, že se (především) chlapci natáčejí u předstíraného týrání svých přátel, přikládání nožů na hrdlo apod. Aktivita se ale může zvrhnout a její aktéři mohou velmi rychle skončit v nemocnici. Další nebezpečnou aktivitou, se kterou se jinde tolik nesetkáme jsou tzv. challenges, tedy výzvy.

Mezi challenges můžeme zařadit jak naprosto nevinné úkoly, tak velmi adrenalinové, často až životu nebezpečné aktivity. Shodou okolností platí pravidlo “čím nebezpečnější, tím více lajků”. Příklady mohou být procházky po římsách, lezení na mosty, tančení před rozjetými auty a autobusy (Nillu Nillu Challenge) a další.

Na TikToku se už ale neobjevují pouze děti, komunita se rozšiřuje i mezi dospělými, obzvláště celebritami a politiky, kteří se snaží oslovit mladší věkovou skupinu. Za všechny můžeme uvést Eltona Johna (@eltonjohn) nebo Arnolda Schwarzeneggera (@arnoldchnitzel). TikTok oficiálně zakazuje politickou reklamu, ovšem setkáváme se zde také s politickými profily, v českém prostředí na něm najdeme třeba Pavla Novotného z ODS (@starostareporyje) nebo Roberta Vašíčka z SPD (@robertvasicek79).

TikTok je znám z médií především v souvislosti se svými vazbami na Čínu. V roce 2020 proběhla snaha zabránit únikům dat uživatelů z USA, za zákaz aplikace bojoval především prezident Donald Trump. Nakonec aplikace zakázána nebyla, ale data jsou nyní skladována přímo v USA. Daleko razantnější byl postup Indie, kde je od června tato aplikace nedostupná.

WeChat

Další čínská aplikace, která byla součástí kampaně v USA i Indii a v obou zemích dopadla stejně jako TikTok.

WeChat si můžeme představit jako kombinaci WhatsAppu a Facebooku. Primární náplní WeChatu jsou zprávy, ale umožňuje také tvorbu profilů a mnoho dalšího. Uživatelé si mohou přímo z aplikace objednávat letenky, jídlo, oblečení a plno dalšího. Jeho rizika pro uživatele nejsou tak markantní jako u TikToku, jelikož jde především o chatovací aplikaci.

Počet uživatelů WeChatu se pohybuje kolem 1,1 miliardy. Nejpopulárnější je v Číně a dalších asijských zemích.

OnlyFans

A nakonec úplně z jiného soudku, protože sociální síť OnlyFans je od výše rozebraných naprosto odlišná. Byla založena v roce 2016 a v současné době je na ní asi 85 milionů lidí. Na OnlyFans může v podstatě kdokoli nahrát cokoli a nastavit si u toho tzv. paywall (tedy pokud si tento obsah bude chtít nějaký fanoušek prohlédnout, musí za to zaplatit). Nejčastěji je OnlyFans spojováno s pornoprůmyslem, což do jisté míry platí, ne však úplně. Můžeme zde vlastně objevit úplně cokoliv, za co jsou lidé ochotni zaplatit (jako třeba obrázky dívčích chodidel, za které jejich majitelky inkasují až 200 dolarů denně). 

Pravidla naopak zakazují nelegální obsah, násilí, zahanbování nebo reklamy třetích stran.

Ve spojitosti s OnlyFans bychom také měli zmínit časté krádeže profilů na Instagramu za účelem výdělku peněz přes OnlyFans. Zloději postupují podle přesného schématu. Vytipují si profil na Instagramu a vytvoří nový, velmi podobný tomu původnímu. Sledují stejné zájmy, stejné osoby a vydávají se za majitele původního profilu, který zablokují aby nemohl jejich činnost sledovat. Své nové fanoušky se poté snaží nalákat právě na OnlyFans.  

I přes všechna výše uvedená rizika se tyto sítě stávají stále populárnějšími a mohou se stát stejnou součástí našich životů jako před patnácti lety Facebook a o pět let později Instagram. Je jen na nás, jak moc si je pustíme do života a jak zodpovědně je budeme využívat.

Jak citovat tento článek:

Martínek, J. (2020). Tanec před rozjetým autobusem nebo fotky chodidel: populární sociální sítě roku 2020. Brno: Fakescape.

 

Další články

Sledujte nás