Jak předcházet závislosti adolescenců před tím, než si ji vytvoří? Stejně jako u jiných závislostí, i tady existuje několik rad a tipů vycházejících z vědeckých poznatků, jak se závislosti a jejím negativním dopadům vyvarovat.
Ačkoliv všechny faktory zmíněné v předchozích dílech série nutí teenagery věnovat se sociálním sítím neustále, dlouhodobě je to pro ně neudržitelné. Je nutné, aby se děti naučily komunikovat své potřeby s jedincem na druhém straně chatu a aby důsledně dodržovaly dohodnuté postupy. Příkladem může být chatování během výuky. Stačí, aby teenager před začátkem hodiny napsal kamarádovi, že si dá na hodinu pauzu od komunikace. Nebude tak docházet k multitaskingu. Úzkost a strach, který z těchto faktorů vyplývá, se tak může snížit.
Notifikace jsou důmyslným vynálezem sociálních sítí, jak uživatele donutit věnovat jim pozornost. Jedinci si na základě notifikací vytváří podmíněný reflex, kdy zvuk notifikace v nich vyvolává potřebu a touhu se sítím věnovat. Stejně jako všechny reflexy, i tento se dá odstranit nebo oslabit. Stačí si na mobilu vypnout zvukové notifikace a vibrace, aby potřebu scrollovat Instagram vyvolala pouze vlastní, vnitřní potřeba, nikoliv pokyn ze strany distributora těchto sítí.
V tomto kontextu se zdá, že se jedná o poměrně atypickou radu. Dobrovolnictví je jeden ze způsobů, jak se více včlenit do komunity kolem sebe a získat tak pocit, že někam patřím a že svým chováním pomáhám prospěšné věci. Oba tyto faktory výrazně přispívají k vyššímu sebevědomí. Kromě toho je dobrovolnictví prospěšná věc, se kterou se pojí i obdiv ostatních. To samozřejmě přispívá k uspokojení potřeby sociálního uznání. V neposlední řadě pomáhá častokrát rozvíjet sociální dovednosti, které jsou pro adolescenty velmi důležité.
Teenageři musí trávit dostatek času s lidmi offline. Jedná se o radu, která se velmi nabízí, avšak je kvůli své jednoduchosti často opomíjená. Děti nemusí se svými přáteli trávit každý den tři hodiny, aby přestaly mít potřebu používat sociální sítě. Jde primárně o kvalitně strávený čas plný naplňujících lidských interakcí. To znamená, že se určitou dobu soustředí pouze na druhého člověka a ne na nic zbytečně rozptylujícího. Hodinový rozhovor s kamarádem, kde se jeden věnuje druhému, naslouchá a je schopný řádně reagovat, je nejlepším nástrojem pro učení sociální kompetencí, a tedy pro uspokojení sociálních potřeb.
Digitální revoluce dopomohla ve mnoha ohledech tomu, jak lidé dnes žijí. Zjednodušila a zefektivnila spoustu lidských činností a interakcí. Ono zjednodušení a efektivita má i své stinné stránky, a to primárně ve své potenciální návykovosti. Díky specifickým charakteristikám, které jsou dány biologickým a psychickým vývojem, jsou teenageři nejvíce náchylnou skupinou na závislost na sociálních sítích. Naštěstí existují ale i jednoduché triky, jak se případné závislosti vyvarovat a stále si zdravě užívat přívalu dopaminu z liku u selfíčka.
SOCIAL MEDIA ADDICTION AND YOUNG PEOPLE: A SYSTEMATIC REVIEW OF LITERATURE. (2020). Journal of critical reviews, 7(13), 1-6. https://doi.org/10.31838/jcr.07.13.97
Wahlstrom, D., White, T., & Luciana, M. (2010). Neurobehavioral evidence for changes in dopamine system activity during adolescence. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 34(5), 631-648. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2009.12.007
Burhan, R., & Moradzadeh, J. (2022). Neurotransmitter Dopamine (DA) and its Role in the Development of Social Media Addiction. Journal of Neurology & Neurophysiology, 22(7), 1-2. https://www.iomcworld.org/open-access/neurotransmitter-dopamine-da-and-its-role-in-the-development-of-social-media-addiction.pdf
Griffiths, M. D. (2018). Adolescent social networking: How do social media operators facilitate habitual use?. Education and Health journal, 36(3), 66-70. https://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/35779/1/13313_Griffiths.pdf
Giedd, J. N., & Chief, M. D. (2012). The Digital Revolution and Adolescent Brain Evolution. Journal of Adolescent Health, 51(2), 101 - 105. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2012.06.002
Další články