Dosavadní výzkum v oblasti mediální gramotnosti

Pavel Brejcha

Pavel Brejcha - 17. 11. 2020

Kategorie: Mediální gramotnost

Zdroj: Fakescape

Spolek Fakescape se zaměřuje na zlepšení výuky mediální gramotnosti. Pro pochopení celého problému je zásadní zmapovat, jak na tom vlastně výuka mediální gramotnosti a obecně úroveň mediální gramotnosti v populaci je. V prvním ze série tří článků se zaměříme na dosavadní výzkum mediální gramotnosti v Česku i Evropě a vybereme tři nejzajímavější výzkumy s tímto tématem spojené.

STEM/MARK

Výzkumná agentura STEM/MARK se rozhodla provést v roce 2018 ve spolupráci s Českou televizí unikátní plošný průzkum, který mapuje úroveň mediální gramotnosti české populace.

Naměřená úroveň mediální gramotnosti v ČR je na hodnotě 39 bodů ze 100. Populace se podle dosaženého skóre dělí do tří úrovnostních kategorií (viz. obrázek). 

Analýza agentury STEM/MARK ukázala, že úroveň mediální gramotnosti se odlišuje dle jednotlivých sociodemografických skupin (viz. obrázek) (STEM/MARK 2018). 

Česká školní inspekce 

Školní inspekce mediální gramotnost prověřovala ve školním roce 2017/2018 na základních a středních školách. Testem však na výbornou neprošel ani jediný deváťák (tabulka č.1). Mezi středoškoláky a studenty gymnázií by jedničkářů bylo jen procento (tabulka č.2). 

Inspekce taktéž zjistila, že na některých školách se mediální výchovou nezabývají vůbec (Česká školní inspekce 2019). 

Media Literacy Index

Organizace Open Society Institute provedla srovnání evropských zemích v odolnosti populace vůči „fake news“ a úrovně mediálního vzdělávání. Česká republika se umístila až v dolní části tabulky a všechny země na západě a severu se umístily výše než ČR. Alarmující je také skutečnost, že se v tabulce ČR propadá stále hlouběji. ČR a Slovensko dokonce oproti roku 2017 zaznamenali vůbec největší zhoršení (Open Society Institute- Sofia, 2019).

Ze závěrů výzkumu vyplývá, že severozápadní státy Evropy jsou odolnější vůči konspiračním teoriím díky lepšímu vzdělávání, svobodným médiím a vysoké důvěře mezi lidmi. Nežádoucími účinky „fake news“ jsou podle indexu naopak nejvíce ohrožené některé balkánské země, v nichž má státní moc větší tendence zasahovat do obsahu (Open Society Institute- Sofia, 2019).

 

Jak citovat tento článek:

Brejcha, P. (2020). Dosavadní výzkum v oblasti mediální gramotnosti. Brno: Fakescape.

 

Zdroje:

Česká školní inspekce. 2018. „Mediální výchova na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018“. čsičr. (https://www.csicr.cz/getattachment/9556115a-a35b-4ee8-969c-1d87d14c9c55/TZ-Medialni-vychova_2017-2018.pdf;.jpg;.aspx).

STEM/MARK. 2018. „Mediální gramotnost je v Česku nízká – pouze čtvrtina dospělé populace v ní dosahuje uspokojivé úrovně“. Stemmark. 2018. (https://www.stemmark.cz/medialni-gramotnost-je-v-cesku-nizka-pouze-ctvrtina-dospele-populace-v-ni-dosahuje-uspokojive-urovne/)

Open Society Institute - Sofia. 2019. „Just think about it“. Osis. Listopad 2019. (https://osis.bg/wp-content/uploads/2019/11/MediaLiteracyIndex2019_-ENG.pdf).


 

 

Další články

Sledujte nás