Podporují velké značky dezinformační weby? Popisujeme, jak fungují příjmy z webové reklamy

Adéla Schreiberová

Adéla Schreiberová - 18. 10. 2021

Kategorie: Ostatní témata

Zdroj: Marcus Herzberg, Pexels

Dezinformační webovou stránku už nejspíš každý z nás někdy navštívil – ať už omylem, nebo ze zvědavosti. Obvykle je plná ukřičených článků, šokujících odhaleních, nenávisti, urážek – a reklamy. Právě reklama těmto webům přináší velké peníze.

Pokud jste velká firma, reklamu na své produkty neinzerujete na každou webovou stránku zvlášť. Zadáte ji na některý ze speciálních webových portálů, například mezinárodní Google Ads nebo český Sklik. Vyplníte, co a komu chcete inzerovat, zaplatíte příslušnou částku a algoritmus se už postará, aby reklamu vidělo co nejvíce lidí, které by mohla oslovit. A protože i na dezinformační weby může zavítat někdo, kdo fandí třeba teniskám Nike i konspiračním teoriím zároveň, reklama se kvůli zacílení algoritmu dostává i tam.

Spousta firem z toho není nijak nadšená. Nejenom, že se jejich jméno spojí s dezinformačním webem, ale nepřímo také platí provozovatelům takového webu za reklamní prostor a tím v podstatě finančně přispívají na šíření dezinformací. To se samozřejmě nelíbí ani firmám, ani řadě jejich zákazníků.

Firmy můžou peníze pro dezinformace zastavit

Proti podobným praktikám bojuje například iniciativa Nelež. Na základě analýzy sestavili její zástupci seznam sedmnácti dezinformačních webů, na kterých by firmy měly svoji reklamu raději vypnout. Na Skliku i Google Ads totiž mají možnost určit, na jaké weby se jejich reklamy dostanou.

Několik velkých českých společností už se k iniciativě přihlásilo. Samy firmy tak nakonec mají možnost, jak financování dezinformačních webů zastavit – jen tomu musí věnovat trochu úsilí.

Některé ale i přesto zvolily opačnou cestu a možnosti vyřadit určité weby z poskytovaní své reklamy zatím nevyužily. Například společnost Amazon má svoji reklamu na desítkách stránek, které šíří nepravdivé informace o pandemii koronaviru. 

Rozhodnutí tedy zůstává hlavně na velkých společnostech. Je jen na nich, aby zvážily, zda se jim vyplatí inzerovat svůj produkt na stránkách šířících lži a dezinformace, ačkoli tím můžou vyvolat velké kontroverze mezi zákazníky, nebo jestli přijmou svoji společenskou odpovědnost a reklamy na dezinformačních webech se zbaví.

 

Další články

Sledujte nás