Dezinformátoři se snaží využívat influencery, slibují jim zisk za šíření nepravd

Adéla Schreiberová

Adéla Schreiberová - 24. 10. 2021

Kategorie: Konspirační teorie, hoaxy, dezinformace

Zdroj: Business vector uživatele pikisuperstar, Freepik

Nenávistné komentáře pod příspěvkem, falešné profily vzniklé pro šíření podivných nabídek, dezinformační weby – to už jsou v podstatě tradiční nástroje pro rozšiřování nepravdivých informací. Nyní se k nim však přidává další posila a nerozesílají je jen anonymní trollové bez tváře. Nově se čím dál častěji zapojují influenceři, tedy lidé z masa a kostí, které možná i vy odebíráte třeba na Instagramu.

To, že se občas influencer vyfotí s výrobkem, který nikdy nepoužil, ale přesto jej svým sledujícím vnucuje, už začíná být mezi lidmi docela akceptovaná realita. Na sociálních sítích se vám pak mohou kupit třeba příspěvky usměvavých influencerek vyfocených se šampónem na vlasy, který je naprosto skvělý, vlasy dokonale umyje, a navíc zvětší objem jako žádný jiný. Podobné fráze si tvůrci takového obsahu přitom – stejně jako vy – jenom přečetli na etiketě.

Důvodů, proč se tohle děje, je několik: daný influencer má buď málo času, a tak na chvilku přimhouří oči nad etickými pravidly, nebo je přípravek nekvalitní, ale výrobce šamponu nabízí za propagaci velmi slušnou finanční částku. Co když ale firmy žádají influencery, aby propagovali lživé informace?

Influenceři ve víru dezinformací o vakcínách i soudcích

O šíření dezinformací už ví své někteří influenceři v Německu a ve Francii. Místo propagace kosmetických produktu kontaktovala londýnská firma Fazze některé instagramové osobnosti s tím, že by chtěli, aby jejich klientovi pomohli propagovat určité informace. Konkrétně šlo o zavádějící a lživé informace ohledně vakcíny proti covidu-19 od společnosti Pfizer-BioNTech.

Někteří influenceři však tuto žádost zveřejnili na své profily. Společnost Fazze si poté smazala své účty na sociálních sítích. Za týden ale kontaktovala se stejnou prosbou influencery z Indie či Brazílie.

Nakonec se ukázalo, že firma má skutečné sídlo v Moskvě a její záměr byl vcelku prostý. Firmu Pfizer chtěli očernit, aby se zvýšil zájem o konkurenční ruskou vakcínu Sputnik.

 

Ukázka zprávy, která přišla některým influencerům. Firma Fazze v ní požaduje, aby šířili dezinformace o firmě Pfizer a říkali svým sledujícím, že před nimi mainstreamová média zatajují informace. Zdroj: Numerama

 

Nejde přitom o jediný podobný incident. Například v Keni dostávali influenceři zaplaceno až 15 dolarů denně, pokud šířili nepravdivé informace ohledně soudců Nejvyššího soudu v Keni. Soudci se měli údajně zapojovat do pašování drog či úplatkářství a influenceři tím měli poškodit jejich obraz v očích veřejnosti.

Kde se spojení influencerů a dezinformací vzalo?

Trend oslovování influencerů kvůli šíření falešných zpráv se rozrostl po incidentu z roku 2018, kdy vyšlo najevo, jaké informace sbírala o uživatelích sociálních sítí firma Cambridge Analytica. Jejím cílem bylo cílit reklamu na přesně vymezené skupiny lidí, aby je ovlivnila tak, jak chtěla ona nebo její klienti.

U influencerů jde o velmi podobný princip, jen bez náročného sběru individuálních dat. Pro dezinformátory mají slavní lidé na sociálních sítích výhodu v tom, že informace můžou nabídnout specifické skupině uživatelů, kteří je pravidelně sledují.

Najímání influencerů na šíření dezinformací je tak momentálně odvětvím, které se velmi rozrůstá. Studie vědců z Oxfordu ukazuje, že se v minulých letech tento nekalý „obchodní model“ rozšířil do téměř pěti desítek zemí. Po celém světě pak v šíření dezinformací podniká okolo 65 firem.

Co s tím můžeme dělat? Důležité je být na internetu kritický a přemýšlet nad informacemi, které si zejména na sociálních sítích přečtěte. Vaše pozornost a svobodná vůle jsou nyní velmi dobře zpeněžitelným artiklem, dávejte si proto pozor, do jakých kapes svým rozhodováním přispíváte.

Zdroje

https://www.nytimes.com/2021/07/25/world/europe/disinformation-social-media.html
https://www.wired.com/story/opinion-in-kenya-influencers-are-hired-to-spread-disinformation/

 

Další články

Sledujte nás