Fakescape bodoval v USA

15. 9. 2019

Kategorie: Ostatní témata, Tiskové zprávy

Zdroj: Fakescape archiv

Druhé místo v celosvětovém finále soutěže spoluorganizované technologickým gigantem Facebook získali v úterý 29. ledna studenti politologie z Masarykovy univerzity ve Washingtonu.

Skupina šesti mladých politologů představila na podzim koncept únikové hry pro střední školy s názvem Fakescape, která má naučit mladé lidi ubránit se dezinformacím. Právě s ním se přihlásili do americké soutěže názvem Peer-to-Peer: Facebook Global Digital Challenge, v jejímž finále je přeskočil jen turecký tým.

Politologové vedení pedagogy Milošem Gregorem a Petrou Vejvodovou z Fakulty sociálních studií MU přišli s konceptem únikové hry proto, že se s osvětou v oblasti dezinformací ve veřejném prostoru chtěli dostat k co největšímu množství mladých lidí. Právě tato jejich myšlenka přitom ladí s posláním americké soutěže, která chce podporovat iniciativy bojující s projevy nenávisti a extremismu na sociálních sítích.

„Porota ocenila zejména skutečnost, že o tak vážném a složitém tématu Fakescape pouze nepřednáší, ale studenti jej zapracovali do hry. Rozpoznávání fake news je tak přístupné třeba i učilištím, pro která jsou standardní přednášky nudným formátem,“ uvedl Miloš Gregor, pedagogický vedoucí projektu, s nímž politologové jezdí po školách v celém Česku.

Úniková hra je zasazena do roku 2028. Studenti se v ní stávají novináři, jejichž úkolem je odhalit nebezpečného kandidáta na prezidenta. K tomu je zapotřebí vyřešit čtyři úkoly. Úkoly jsou zaměřené na kritické myšlení a ověřování informací. Studenti postupně analyzují faktické části textu, ověřují informace, pracují s textem, ověřují pravdivost titulků nebo odhalují manipulace s fotografiemi.

Únikovou hru si už vyzkoušelo přes tři tisíce středoškoláků na 40 školách. Její tvůrci ale plánují další rozvoj. Už teď mají nachystanou slovenskou verzi hry a rádi by ji během jara přeložili i do angličtiny. Projevily o ni totiž zájem organizace ve Švédsku, Maďarsku a z balkánských zemí. Z důvodů velkého zájmu rozšířili i svůj tým na dvacet členů.

„Umístění v soutěži pro nás znamená veliké ocenění naší dlouhodobé práce. Kromě finanční odměny jsme získali i kontakty a pozornost ze zahraničí. Díky výhře máme navíc ještě větší motivaci v projektu pokračovat, protože vidíme, že to má smysl,“ sdělila Tereza Kráčmarová, členka studentského týmu.

Do soutěže Peer-to-Peer: Facebook Global Digital Challenge se zapojilo přes sto projektů z celého světa. Na finále do Washingtonu jedou jen tři nejlepší z nich, které mají na místě prezentaci před odbornou porotou složenou ze zástupců Facebooku a pořádající agentury.

Brněnský tým nakonec nestačil na vítězný turecký projekt pomáhající malým dětem v uprchlických táborech. Na třetím místě skončil filipínský nápad s názvem IslamNOTfobia bojující s náboženskou nesnášenlivostí.

Autorem je tiskové oddělení MU.

 

Další články

Sledujte nás