Noviny? Radši Instagram. Školáci mají jasno

Tobiáš Míček

Tobiáš Míček - 23. 3. 2023

Kategorie: Sociální sítě, Mediální gramotnost

Zdroj: Julia M Cameron, Pexels

Jeden svět na školách (JSNS) po pěti letech udělal průzkum mediální gramotnosti českých studentů na gymnáziích, středních a základních školách. A jak dopadl? Veřejnoprávní média se propadla v rámci důležitosti, informace studenti čerpají ze sociálních sítí. 

Jaká škola, taková úroveň mediální výchovy

JSNS, vzdělávací program Člověka v tísni, zkoumal mediální gramotnost pomocí testových otázek jak při letošním, tak i při pět let starém šetření. Testy zčásti vycházely z podobných otázek, u nichž výzkumníci zaznamenali mírné zhoršení, tzn. úpadek mediální gramotnosti. Nicméně pořád platí, že typ školy ovlivňuje finální výsledek. Nejlépe se opět umístili vyšší gymnazisti. Průměrně studenti gymnázií správně zodpověděli šedesát čtyři procent testových otázek (v roce 2018 správně zodpověděli pouze padesát čtyři procent otázek). Oproti šetření z roku 2018 byl aktuální výzkum rozšířen o skupinu žáků 8. a 9. tříd základních škol a věkově jim odpovídající žáky víceletých gymnázií z tercie a kvarty. Osmáci a deváťáci správně zodpověděli méně než polovinu. Studenti středních škol zodpověděli správně nejméně testových otázek. Případné vylepšení výuky mediální gramotnosti by se tedy mělo primárně týkat středních škol.

Nova dotahuje Českou televizi

K velké změně došlo v rámci důvěry v konkrétní média. Sice v obou šetřeních je za nejdůvěryhodnější médium považovaná Česká televize, a to z osmdesáti procent, u dalších míst však došlo ke značným přesunům. V roce 2018 se za Českou televizí umístil internetový web iDNES.cz, zatímco TV Nova byla v žebříčku o několik pozic níže. V roce 2023 se však TV Nova těší nejvyšší důvěře hned po České televizi, důvěřuje jí přes padesát procent respondentů – polepšila si o patnáct procentních bodů.

Značný podíl důvěryhodnosti na české mediální scéně mají veřejnoprávní média, například ČT24 patří dlouhodobě mezi nejvěrohodnější a nejsledovanější zpravodajské médium v ČR. Známá jsou veřejnoprávní média i mezi respondenty. Ti v roce 2018 a 2023 odpovídali téměř shodně – dvě třetiny správně označilo Českou televizi a Český rozhlas za média veřejné služby. Problémy s rozpoznáním, zda jde nebo nejde o veřejnoprávní médium, dělá studentům Česká tisková kancelář. Polovina respondentů ji špatně označila za médium, které veřejnoprávní není. 

V roce 2018 přes sedmdesát procent středoškoláků přikládalo vliv nezávislým médiím na fungování demokracie. V průběhu pěti let však došlo k značnému propadu, nyní vnímá důležitost tohoto vztahu pouze šedesát procent studentů.

Radši sociální sítě než noviny

Pro mladou generaci je velmi příznačný pobyt na sociálních sítích. V současnosti nejsou sociální sítě jen otázkou pěkných fotek či videí. Na sociální sítě se přemístila téměř všechna významná média. Denně nebo alespoň jednou týdně navštěvuje sociální sítě téměř devadesát procent středoškoláků a dětí povinné školní docházky – chodí hlavně na Instagram, TikTok a YouTube. 

Téměř polovina žáků a studentů považuje sociální sítě za dostačující zdroj informací. Tradiční média již nekonzumují, nemají důvod. Toto zjištění si zaslouží pozornost, protože sociální sítě přispívají svými algoritmy k šíření dezinformací (více zde). Ve společnosti obecně klesá důvěra v tradiční média. Čím více ale lidé tradičním médiím důvěřují a považují je za hlavní zdroj informací, tím méně se šíří dezinformace.

Výzkum přináší jak pozitivní, tak i negativní zjištění. Šetření jako tato jsou důležitým ukazatelem, kam máme při výuce mediální gramotnosti obrátit svoji pozornost.

Zdroje:

https://www.jsns.cz/nove/projekty/pruzkumy-setreni/medialni_gramotnost_zaku_2018.pdf 

https://www.jsns.cz/nove/projekty/pruzkumy-setreni/medialni-gramotnost-zaku-2022.pdf

https://www.mediaguru.cz/clanky/2022/06/cesi-maji-stale-vysokou-duveru-v-media-verejne-sluzby/

 

Další články

Sledujte nás